Kalistenika, czyli trening z wykorzystaniem masy własnego ciała

Kalistenika, czyli trening z wykorzystaniem masy własnego ciała

Kalistenika to forma aktywności fizycznej mająca swoje korzenie w starożytnej Grecji i Rzymie. Jak podaje jeden z historyków greckich, Herodot, kalistenika była stosowana przez Spartan podczas treningu przed nadchodzącą bitwą pod Termopilami. Z kolei Rzymski historyk Liwiusz pisze, że ćwiczenia z masą własnego ciała były również wykorzystywane przez gladiatorów trenujących w ludi (obozach kondycyjnych).

Minimum sprzętu, maksimum korzyści

Siłownia jest jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc w każdym mieście. Prawdą jest, że ruch to zdrowie, tylko mało kto zdaje sobie sprawę, że człowiek jest w stanie wykonać trening bez akcesoriów treningowych. Mało tego, korzyści z treningu własną masą ciała będą większe! Tym właśnie zajmuje się kalistenika, której głównym założeniem jest wykorzystanie swojego ciała jako obciążenie treningowe. Podstawowymi ćwiczeniami które znane są przez każdego z nas są: podciąganie, pompki, brzuszki i przysiady. Trening z wykorzystaniem masy własnego ciała niesie za sobą wiele korzyści dla naszego zdrowia. Ma pozytywny wpływ na nasz układ krwionośny, kształtuje mięśnie, równowagę, zwinność oraz koordynację. Kalistenika przynosi wiele korzyści, warto znać te najważniejsze:

  • jest to sport dla każdego,
  • trening stabilizacji centralnej (core),
  • wzmocnienie chwytu,
  • prewencja (zapobieganie) urazów,
  • szybsze spalanie tkanki tłuszczowej,
  • możliwość treningu w każdych warunkach.

Jest to sport dla każdego!

Proste rzeczy, których nie do końca jesteśmy świadomi. Od narodzin człowiek przemieszcza swoją masę ciała w przestrzeni. Uczy się chodzić na czworaka, wstawać, chodzić, skakać kształtując jednocześnie swoje zdolności motoryczne. Często zdarza się tak, że zatracamy te umiejętności. Przychodzi nam w dzieciństwie siedzieć w szkolnej ławce, później prowadzić godzinami samochód, często dołączając do tego stacjonarną pracę siedzącą. Prowadzi to do deficytów, które prędzej czy później objawi się w postaci bólu i zaburzenia postawy ciała. Na ratunek przychodzi kalistenika i powrót do podstawowych ćwiczeń i treningu układu ruchu. Treningiem z własną masą ciała można znakomicie zbudować bazę mięśniową, która pozwoli nie tylko na pozbycie się przewlekłego bólu, ale też zoptymalizowanie osiągnąć w każdej dyscyplinie sportowej.

Stabilizacja centralna - trening CORE

W internecie znaleźć można mnóstwo ćwiczeń i jeszcze więcej "modnych gadżetów" mających pomóc nam w treningu grupy mięśniowej tworzącej gorset mięśniowy. W istocie jednak w dużej mierze są nam one zupełnie niepotrzebne, ponieważ silnych mięśni CORE nie zbudujemy poprzez wykonywanie tysiąca brzuszków i spięć. Takimi ćwiczeniami możesz jedynie nabawić się kontuzji i pogłębić wady postawy. Najlepszym przykładem są tutaj pracownicy biurowi. Podczas 8 godzin pracy większość czasu spędzają w nienaturalnej, zgarbionej pozycji. Następnie na siłowni wykonują dziesiątki brzuszków pogłębiając złą postawę. Natomiast wykonując poprawnie ćwiczenia podstawowe takie jak pompka, podciąganie czy przysiad angażujemy mniej lub bardziej nasz gorset w celu stabilizacji naszego kręgosłupa. O ćwiczeniach i ich prawidłowym wykonaniu napiszę w innym poście, ale warto zapamiętać, że krata na brzuchu choć wygląda imponująco nie zawsze oznacza, że mamy silny core!

Mocny chwyt

Dla osób ćwiczących z własną masą ciała, siła rąk jest bardzo ważna. Istotne jest, aby dłonie i przedramiona były jak najmocniejsze, to od nich zależy siła chwytu. Wspomnianą partię mięśniową kształtuje m.in trening polegający na oparciu o podłogę podczas pompki bądź zwis na drążku podczas podciągania.

Prewencja urazów

Poprawnie wykonane ćwiczenie, stopniowa progresja obciążeń treningowych i etapowe wzmacnianie naszego ciała. Dobrze wpływa to na  nasze stawy wzmacniając więzadła, mięśnie, ścięgna przyczepiające się w jego okolicy. Mając odpowiednią stabilizacje stawów zapobiegamy zarówno zwyrodnieniom jak i urazom ostrym. W dodatku zmniejszamy ryzyko wystąpienia bólu, co pozwala na swobodę w uprawianiu różnorodnej aktywności fizycznych.

Kalistenika jako dobry spalacz tłuszczu?

Faktem jest, że kalistenika wpływa na spalanie tkanki tłuszczowej. Poziom trudności jest wprost proporcjonalny do wagi. Kiedy zaczniemy regularnie ćwiczyć z masą własnego ciała szybko zauważymy zmianę w proporcjach składu ciała. Tkanka tłuszczowa będzie znikać za sprawą dużego wydatku energetycznego, a w tym samym czasie mięśnie zmuszone do ponadprzeciętnej pracy będą rosnąć. Wiem to z własnego doświadczenia. Nie wierzysz? Spróbuj, a sam się przekonasz!

Trenuj gdzie chcesz!

Dużą zaletą kalisteniki jest to, że treningi nie wymagają praktycznie żadnego dodatkowego sprzętu. Nie trzeba przebywać w zatłoczonych siłowniach, wystarczy kilka poręczy dostępnych niemal w każdym parku czy placu zabaw, domowy drążek i kawałek podłogi. W Polsce coraz częściej spotyka się wyspecjalizowane parki przeznaczone do treningu z własną masą ciała.

Chciałbyś poznać piękno kalisteniki? Zapraszam na trening!

Kacper Dobrowolski

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *